Gå til hovedindhold

Nørrestenbro

Vi er et hus fyldt med hjertevarme og faglighed - i en kultur med høj grad af forældreinddragelse. Børnene bliver mødt af nærværende medarbejdere, som støtter dem i at etablere betydningsfulde relationer, som giver et godt grundlag for leg, læring og udvikling. De ældste børn er i vores skovbørnehavegruppe

  • Læs op

Indhold

    Nørrestenbro er et velfungerende hus med dygtige medarbejdere med alsidige kompetencer. Vi har en stærk kultur i forhold til traditioner, måden vi er sammen på og inddrager forældrene. Samtidig er vi udviklingsorienterede og nysgerrige efter, hvordan vi kan skabe endnu bedre rammer og læringsmiljøer.
    Vi er i øjeblikket 74 børn, som er fordelt i 2 vuggestuegrupper, Solen og Månen - børnehavegruppen Raketten og storebørnsgruppen Skoven, som holder til i Lisbjergskoven.
    Vi er 9 pædagoger, 4 medhjælpere, pædagogstuderende, 1 køkkenmedarbejder og 1 pædagogisk leder.

    Nørrestenbro

    • er fra 1985, har gennem tiden gennemgået en renovering og fået tilknyttet en skovbørnehavegruppe
    • har 2 vuggestuegrupper og 2 børnehavegrupper

    Alle børn i Nørrestenbro drager nytte af den centrale placering i Aarhus, hvor vi gerne benytter os af naturens og byens kulturelle tilbud, både ved at tage ud at udforske på gåben, i klapvogne, i dagtilbuddets ladcykler og på kortere busture.    
    I 5-årsalderen bliver alle børn i Nørrestenbro 'skovbørn', hvilket børnene tydeligt viser er noget ganske særligt. Den ældste gruppe af børnehavebørn kører hver dag med bus til Lisbjergskoven, hvor de udforsker naturen.

     

    Sådan ser her ud

    I husets ene ende er de to vuggestuegrupper samlet, og i den anden ende er børnehavegruppen.

    Centralt i Nørrestenbro ligger vores fællesrum, køkken og kontor. I kælderen har vi et dejlig stort aktivitetsrum. Derudover har vi en skøn, stor legeplads med mange kringel-kroge, som børnene elsker at udforske og lege på. 

    Skovbørnehave

    Skovbørnehavegruppen (de ældste børn) hører til i Lisbjergskoven, hvor Kernehuset udgør gruppens base. Kernehuset ligger i et idyllisk område ved en sø og består af to mindre hytter og et bålsted. Se video fra en dag i skoven nederst på siden.  

      Hverdagen i Nørrestenbro

      I Nørrestenbro er kun få ting i perioder skemalagte, f.eks. båldag, tur til springhallen og yoga.
      Ellers tilrettelægger vi fra dag til dag eller på selve dagen.

      Samling - efter behov

      Med mindre der er fødselsdag i børnehaven, afslutning eller nissesamling til jul, så vurderer vi fra dag til dag, om giver pædagogisk mening at holde samling.
      På dage, hvor børnene er i fuld gang med at lege, kan det virke forstyrrende pludselig på kalde til samling. Omvendt kan der også være dage, hvor børnene har svært ved at finde den gode leg. På de dage kan det være rart med en pause og fælles opmærksomhed. Det er en god ide at give plads til at blive en del af det. Det er også øvelse i på vente på tur, række hånden op og være opmærksom på det, der bliver fortalt.

      Dagens aktiviteter

      Kl. 6.30
      Åbner Nørrestenbro. Vi serverer morgenmad i tidsrummet 6.45-7.45

      Kl. 8.30
      Fordeler vi os ud på de forskellige stuer, fællesrummene og/eller på legepladsen

      Kl. 9.00
      Kører skovbussen til Lisbjergskoven

      Kl. 9.00
      Spiser og holder vuggetuegrupperne samling og spiser frugt, børnehavegrupperne holder samling særlige anledninger

      Kl.11.00
      Spiser vi middagsmad

      11.30-14
      Sover vuggestuebørnene og enkelte børnehavebørn middagssøvn    

      Kl. 14.00
      Spiser vi madpakker

      Kl. 16
      Lukker stuerne, og alle børn og voksne er sammen enten ude eller inde

      Kl. 17     
      Lukker Nørrestenbro (mandag og fredag kl. 16.30)

      Hverdagen i Skoven

      Skovbørnene er først og sidst på dagen en del af den øvrige institution. Det betyder i praksis, at børnene afleveres og hentes i Nørrestenbro.

      Formiddagen i Skoven er præget af mange praktiske gøremål. Børnene bliver naturligt opdelt i mindre grupper, som eksempelvis:  

      • Hjælper med på maden
      • Genoptager en leg fra dagen før
      • Går på en opdagelsestur ud i skoven med en voksen

      Den pædagogiske læreplan er tænkt ind i næsten alt, hvad vi laver i løbet af dagen. Læs her

       

      Vi laver selv maden i Nørrestenbro

      Om formiddagen spiser vi lille måltid, som er tilberedt i vores dejlige køkken - ligesom man omkring spisetid igen kan opleve en liflig duft af veltillavet mad fra vores køkken, hvor Lena, vores køkkendame, sørger for frokosten.
      Om eftermiddagen spiser børnene madpakker, som de har med hjemmefra.

      Vi ser måltiderne som en fælles aktivitet, der rækker længere ud end det blot at få noget at spise. Det er et tidspunkt, hvor der er ro. Vi ser hinanden, øver samtale, venter på tur, kravler selv op og ned af den høje stol. Øver brug af ske, gaffel og endda kniv. Vi lugter, ser, smager maden. Øser op, hælder op, drikker selv osv. Lærer en venlig kultur omkring maden. Og de voksne undgår bydeform – både i det verbale og i det kropslige sprog.

      Frokost i Skoven

      Skovbørnehavegruppen er som resten af Nørrestenbro en del af kostordningen, så de bringer dagligt selv frokosten med i skoven. Nogle dage tilbereder skovbørnehavegruppen selv mad over bål eller i pizzabageovnen - og skovens spisekammer inddrages ofte i madlavningen 

      Idéer og inspiration på tværs

      De 9 dygtige køkkenmedarbejdere i dagtilbuddet arbejder tæt sammen - udveksler opskrifter og inspirerer hinanden, og børnene får på den måde sund og alsidig kost og præsenteres for meget forskellig mad fra flere dele af verden. 

      Børnene lærer om maden, om råvarerne, om måden maden bliver tilberedt på og - ikke mindst - lærer børnene værdien i sammen at nyde det gode måltid i en rar stemning.

      Alle afdelinger følger Aarhus Kommunes vejledning om "Mad og måltider", som du kan læse her.

      Sukker med omtanke

      I Nørrestenbro begrænser vi brugen af sukker og anvender det primært som krydderi – f.eks. kanelsukker til risengrøden, i frugtgrøden og ved småkagebagningen til jul.

      Ved særlige lejligheder sker det, at vi serverer noget sødt og sukkerholdigt i begrænset mængde. Det kan for eksempel være ved en sommerfest, julefest og fastelavn.

      Du kan læse mere om dagtilbuddets "Sukker med omtanke" her.

      Du kan se vores seneste smiley fra Fødevarekontrollen her.

      Forældrene stemmer om kostordningen

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om vi skal have en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om børnene skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år. 

      Læs mere om ordningen under aarhus.dk/kost

       

      I Nørrestenbro vægter vi i høj grad forældreinddragelse. Vi vil gøre vores bedste for at give jer og jeres barn en glad og lærerig tid i Nørrestenbro, og vi finder det vigtigt, at:

      • vi har respektfuld dialog med hinanden.
      • I som forældre føler jer velkomne og har tillid til os
      • vi sammen gradvist arbejder mod at modne jeres barn til at kunne klare flere ting selv. Eksempelvis at tage tøj af/på, at spise selv, selv sætte madpakken i køleskabet, vaske hænder osv.
      • vi i fællesskab har et ansvar for barnets udvikling og derfor informerer hinanden om vigtige hændelser/oplevelser i Nørrestenbro eller hjemme, hvis de har indvirkning på jeres barn

      Læs vores Værd at vide for forældre her

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Læs her, hvad forældre og bestyrelser arbejder med.

      Dit barns udvikling og trivsel

      I Nørrestenbro

      • har vi opmærksomhed på det enkelte barns trivsel og udvikling - og den børnekultur, dit barn er en del af 
      • vil dit barn møde anerkendende, tydelige og nærværende omsorgspersoner, som guider og støtter børnene i at indgå socialt samspil og aktiviteter

      • er vi nysgerrige og undersøgende på de intentioner, der ligger bag det enkelte barns adfærd, og vi støtter barnet i at tilegne sig nye handlemuligheder

      • har vi respekt for børnenes egen kultur, og vi sætter legen i højsæde.

      Legen

      Børn lærer bedst gennem udforskning, leg og samspil. Og legen har en vigtig betydning for børnenes fantasi, kreativitet, nysgerrighed, sprog, sociale evner og lysten til at lære nyt. Når børn er gode til at lege, udvikler de evner og redskaber til selvorganisering.
      Leg handler om at give plads til børnenes skaberkraft, deres fantasi og kreativitet. Det er samtidig et sted, hvor de øver konfliktløsning og forhandlingsteknikker. 

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Fra efteråret 2023 bliver der hvert år lavet et uvildigt tilsyn i alle afdelinger. Tilsynet skal sikre kvalitet for alle børn i dagtilbud - ved at skabe ensartede rammer, systematisk tilgang og gøre roller og ansvar tydeligere. Du kan læse vores rapporter herunder

       

      En dag i skoven 2024

      Sidst opdateret: 19. april 2023