Gå til hovedindhold

Vokseværket

Vi er et farverigt hus, hvor børn og voksne bliver mødt med glæde og engagement - et resultat af stor åbenhed for nærvær, faglighed og udvikling blandt personalet.
Vokseværket ligger midt i byen, tæt på skov og strand, så vi tager på mange ture for at udforske og opleve - og i vores dejlige hus og herlige legeplads er der er tid og plads til leg, nærvær og fordybelse.

Indhold

    Et blomstrende hus

    Velkommen til et blomstrende hus med plads til mangfoldighed. Vokseværket er et farverigt hus med ca. 100 børn fordelt på syv stuer - vuggestue og børnehave. 

    Vi er fordelt på fire etager, så selvom vi er mange børn og voksne samlet under ét tag, prioriterer vi at fordele os så meget rundt i huset som muligt.

    Børnehaven råder over stueetagen og 1. sal, og vuggestuen holder til på 2. og 3. sal.
    4. sal er indrettet som udendørs soverum til vuggestuen.

    Sådan ser her ud

    Vokseværket er et hus i 4 etager (med elevator). Vi er stueopdelt, så vi har mulighed for at lave tætte og nære lege- og læringsrum. Samtidig kan vi skabe mere åbne miljøer med vores mange skydedøre og gode gangarealer, som giver børnene mulighed for at lade legen udvikle og brede sig. 

    Vi ser det som en god udfordring at skabe en sammenhæng i børnenes mulighed for at lege og lære på alle institutionens etager.
    Børnene kan i høj grad indtage rummene og prøve sig selv af (f.eks. ved kravle på en trip-trap-stol, selv at tage tøj af/på, selv at spise, selv at bestemme, hvor de vil lege etc). Barnets selvhjulpenhed får grundlæggende fokus, så barnet selv er med til at udvikle og forandre dets læringsrum.

    Godt læringsmiljø - ude og inde

    Vokseværket har en legeplads, der tilgodeser børnenes muligheder for at bruge kroppen og sanserne på forskellig vis. Vi prioriterer at lade børnene fra vuggestuen og børnehaven integrerede i udearealerne. 

    På legepladsen har vi blandt andet:

    • en stor ”fuglerede-gynge”, hvor det både er muligt at snuppe sig en gyngetur alene eller sammen med vennerne
    • en cykelbane med gummibelægning
    • flere trampoliner 
    • to "bæverhale-gynger"
    • en dejlig bålplads, som bliver flittigt brugt af især børnehavegrupperne
    • en mindre fodboldbane, der er omkranset af bander, der både holder bolden inde på banen
    • et stort areal med faldsand med motorik-bane. Her kan børnene klatre, gå på line og balancere
    • borde og bænke til både børn og voksne, så de kan sidde udenfor og spise etc.

     

      En sjov hverdag

      Vrøvl - skrives om: Legen er en vigtig del af børnenes udvikling, og vi prioriterer derfor legen højt.
      Vi ønsker, på alle børn bliver inspireret til ny udvikling, så de efter børnehaven er godt rustede til på fortsætte i skolen med de bedste kompetencer i forhold til læring og udvikling.
      Dagene ser forskellige ud, alt efter om vi er vuggestuen eller børnehaven.
      Fælles for alle stuer er, at dagen er præget af sjov og en god tone.

      Vuggestuen
      Antal stuer?

      Børnehaven

      I børnehaven er der tre stuer med aldersopdelt gruppe for de ældste børn

       

      Vi laver selv maden i Vokseværket

      I Vokseværket kan man omkring spisetid opleve en liflig duft af veltillavet mad brede sig fra køkkenet på 2. etage, hvor vores køkkenleder, Klara, jonglerer med potter og pander.

      Børnene lærer om maden, om råvarerne, om måden maden bliver tilberedt på og - ikke mindst - lærer børnene værdien i sammen at nyde det gode måltid i en rar stemning.
      Om eftermiddagen spiser børnene deres madpakker, som de har med hjemmefra.

      Alle afdelinger følger Aarhus Kommunes vejledning om "Mad og måltider", som du kan læse her.

      Ideer og inspiration på tværs

      De 9 dygtige køkkenmedarbejdere i dagtilbuddet arbejder tæt sammen - udveksler opskrifter og inspirerer hinanden, og børnene får på den måde sund og alsidig kost og præsenteres for meget forskellig mad fra flere dele af verden. 

      Sukker med omtanke

      I Vokseværket begrænser vi brugen af sukker og bruger det primært som krydderi – f.eks. kanelsukker til risengrøden, i frugtgrøden og ved småkagebagningen til jul. Ved særlige lejligheder sker det, at vi serverer noget sødt og sukkerholdigt i begrænset mængde. Det kan for eksempel være ved en sommerfest, julefest og fastelavn.

      Læs om 'sukker med omtanke' i menuen th. 

      Se vores seneste smiley fra Fødevarestyrelsen

      Forældrene stemmer om kostordningen

      Det er dig som forælder, der er med til på det tidspunkt, om vi skal have en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om børnene skal have med madpakker med. Vi stemmer om det andet år.

      Du kan læse med om mad og måltider i menuen th. 

      Fokus på samarbejdet

      Et godt forældresamarbejde er i høj grad vigtigt for, at barnet får et godt institutionsliv. Vi prioriterer derfor fra begyndelsen at få etableret et godt forhold til det nye barns forældre.
      Ved en introduktionssamtale fortæller vi, hvilke forventninger vi har til forældrene - og forældrene fortæller, hvad de forventer af os. Vi tilstræber en åben og ærlig dialog, hvor medarbejdere og forældre ubesværet kan tale sammen om stort og småt.
      Det er vores erfaring, at når forældrene har det godt i Vokseværket, fremmer det i høj grad børnenes trivsel i institutionen.


      Få indflydelse på hverdagen

      I Vokseværket har vi et forældreråd, som tager initiativ til hyggelige og gode arrangementer for hele forældregruppen. Det kan være traditioner som sommerfest, julefest, fælles arbejdsdage og legeplads-kaffe.
      I forældrerådet har du god muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen. 

      Du kan læse om forældreråds- og bestyrelsesarbejdet i menuen th.

       

      I Vokseværket lægger vi vægt på, at børnene får tid og rum til leg og læring. Vi mener, at børnene er medskabere af egen læring, og at børnene er aktive i deres egen læringsproces.

      Barnets læring handler ikke kun om bevidste og planlagte forløb.
      En stor del af, hvad barnet erfarer og lærer sker via det daglige samvær med de andre børn og voksne. Det indebærer, at læring kan ske gennem spontane oplevelser, og samtidig skal vi, som voksne, der guider børnene, skabe situationer, der giver barnet mulighed for fornyelse, fordybelse, forandring og stimulering.
      Den voksne går foran, bagved eller siden siden af, når ​​barnet tilegner sig ny viden.
      Læring er en proces, som styrker mulighederne for selvbestemmelse og selvstændighed.

      Læringsmiljøer: - ny tekst:
      Børn lærer af alt og især af de sammenhænge, ​​de selv er med i. Børnenes selvtilrettelagte leg med hinanden er centralt for deres læring og udvikling, ligesom voksenstyrede aktiviteter kan være pædagogisk udviklet til børnene. 
      Vi etablerer gode læringsmiljøer, hvor børnene kan tilegne sig læring på mange niveauer, og vi har stort fokus på at planlægge vores pædagogiske praksis efter det. 

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Siden 2023 har man årligt foretaget et "uvildigt tilsyn" i alle dagtilbuddets afdelinger. Tilsynet skal sikre kvalitet for alle børn i dagtilbud - ved at skabe ensartede rammer, systematisk tilgang og gøre roller og ansvar tydeligere. Du kan læse Vokseværkets rapporter herunder

       

      Sidst opdateret: 11. december 2025