Gå til hovedindhold

Børnehuset Vores Sted

Vi bor midt i det hyggelige øgade-kvarter, tæt på Samsøgade Skole og med Beboernes Hus som nabo. Her er masser af plads, lys og gode muligheder både de vilde og de stille lege. Legen er central for børnenes udvikling, og vi vægter at følge barnets nysgerrighed i både planlagte aktiviteter og spontane lege

  • Læs op

Indhold

    Nærvær, omsorg, tryghed, opmærksomhed, tillid, tilknytning og at skabe ejerskab er nøgleord i Vores Sted. 

    Vi er normeret til 48 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn, fordelt på 4 vuggestuegrupper og 2 børnehavegrupper.

    Udgangspunktet for os er, at alle børn udvikler en tryg tilknytning og føler sig som en vigtig del af et værdifuldt fællesskab. Med legen som grundlæggende for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse har vi fokus på at skabe trygge og udviklende læringsmiljøer både inde og ude. Vi ser forskelligheder som en styrke og giver plads til børnenes idéer, initiativer og medbestemmelse. Vi tilstræber at give alle børn en forudsigelig og genkendelig hverdag med både planlagte og spontane aktiviteter.

    I Vores Sted VIL vi børnene. Vi leger sammen med børnene, og alle kan være med, og vi har masser af gode pædagogiske aktiviteter i forhold til den pædagogiske læreplan.

    Vi er i gang med at udvikle vores legeplads, samtidig med at vi benytter os af byens forskellige legepladser og kulturtilbud, særligt Børnenes Jord, som ligger tæt på. Vuggestuen benytter flittigt vores ladcykler, når vi vil lidt længere væk - børnehavebørnene gerne tager bussen

    Kendetegn ved Vores Sted er:

    • at alle skal føle sig velkomne
    • at her er et positivt fællesskab, hvor vi er sammen om at børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse
    • at vi har et godt samarbejde mellem vuggestue og børnehave - og dermed gode overgange fra vuggestue til børnehave
    • at vi har et åbent og positivt forældresamarbejdet med fokus på den gode kommunikation
    • at vi tænker muligheder i stedet for begrænsninger
    • at vi alle trives og har det sjovt sammen
    • at vi ser børnene, hvor de er
    • at vi vægter udelivet og elsker at komme på legepladsen, på ture og have oplevelser i nærområdet
    • at vi udnytter byens små skatte, skjulte gemmesteder og grønne områder

    Vi er stadig et nyt hus, som er i fuld gang med at udvikle kultur og traditioner baseret på vores gode erfaringer sammen med det, som vores fantastiske nye fysiske rammer kan.

    Engageret personalegruppe

    Vi er en personalegruppe med meget erfaring, uddannelse og høj faglighed. Alle er engagerede og medvirker til at skabe en varm atmosfære i huset - for både børn og voksne.

    Vi møder børnene i børnehøjde - er meget på gulvet sammen med børnene, så vi kan følge deres initiativer og give dem medbestemmelse. Vi tør at lade os begejstre, deltage i legen og samtidig være rammesættende med pædagogiske aktiviteter.

    Vi er pt. 13 pædagoger, 6 pædagogmedhjælpere, 1 køkkenansvarlig og 1 pædagogisk leder i huset.

    Sådan ser her ud

    Et hus med muligheder

    Vi har et kreativt værksted samt et fællesrum i forbindelse med vores store køkken. Vi har også en stor sal, som vi deler med vores nabo, Beboernes Hus.

    Skøn legeplads 

    Vores dejlige, nye legeplads er niveau-opdelt. Her er gynge, hængekøjer, rutschebane, scooter/cykelbane, balancebane og en stor amfi-scene, som vi er ved at udvikle på. Ud over legepladsen har vi adgang til fodboldbane og grønne arealer i Beboernes Hus og Nøddelunden.

    Forrige Næste

    Dagens gang i Vores Sted

    kl. 6.30
    Vores Sted åbner. Vi modtager både vuggestue- og børnehavebørn sammen.
    Vi hygger os om morgenen, og får ofte en lille sludder over en kop kaffe.
    Børnene har mulighed for spise deres medbragte morgenmad indtil kl. 7.30

    kl. 7.30
    Vi går på stuerne. Formiddagene er meget forskellige. Her er mulighed for at fordybelse med aktiviteter, gå i salen og lave gymnastik, tegne, mand, læse bøger, spil, være på legepladsen eller tage en tur ud af huset. Der er også plads til børnenes egne spontane lege

    kl. 10.30
    Vuggestuen spiser frokost. Inden maden holder vi samling og synger.

    Kl. 11.00
    Børnehaven spiser frokost. Inden maden holder vi samling, synger og snakker sammen

    Den pædagogiske læreplan er udgangspunktet for næsten alt, hvad vi laver i løbet af dagen.

    Efter frokost går alle børnehavebørn på legepladsen.
    Vuggestuebørnene bliver på skift gjort klar til på
    sove.

    kl. 14.00
    De fleste af vuggestuebørnene er vågnet, de bliver skiftet og gjort klar til spise eftermiddagsmad.

    Efter maden er der tid til på lege inde eller ude

    kl. 16 (ca.)
    Når de fleste børn er hentet, samles de sidste børn et sted i huset eller på legepladsen.
    Vi rydder op og hygger indtil lukketid.

    Ture ud af huset

    Vi benytter os meget af byen og tager ofte på ture ud af huset – hvis vi skal langt, har vuggestuerne børnebusser og ladcykler. Børnehavebørnene tager også gerne bussen.

    Årets traditioner

    Februar
    Fastelavnsfest for alle børn. Børn og personale kommer udklædte i Vores Sted
    Vi slår katten af tønden, leger traditionelle fastelavnslege og spiser fastelavnsboller

    April
    Børnekunstuge i salen i samarbejde med kvarterets institutioner

    Juni
    Afslutningsfest for skolebørn

    September
    Valg til forældreråd og den fælles dagtilbudsbestyrelse

    December
    Kreative juleaktiviteter, Luciaoptog, børnejulefrokost, julesamling i grupperne, danser om juletræet, synger julesange og meget mere

    Desuden har vi arbejdslørdage for forældre, fællesspisning, forældremøder.

    Vores Sted er stadig nyt, og vi arbejder sammen med forældrene om på udvikle vores traditioner og arrangementer i forhold til det, der er brug for og dét, vi kan, vil og gode til.

    Vi laver selv maden i Vores Sted

    Madoplevelsen betyder meget, og vi tager gladelig mod nysgerrige børns spørgsmål til dagens menu. Det er hende, der er gal og gal for børnene. Vi spiser efter et bestemt mønster, så børnene altid ved, hvilken dag i ugen det er og kan glæde sig til f.eks. rugbrødsdag om onsdagen eller suppedag om fredag. Jeg har et godt tema, hvor vi en hel uge spiser mad efter et specifikt tema som f.eks. verden rundt eller mormormad. Desuden fejrer vi med højtiderne og har bl.a. Mortensaften, julefrokost, nytårstaffel, påskefrokost osv. Vi har et stort fokus på forældresamarbejde, og forældrene kan altid få en snak med madmoren eller lade sig inspirere af hendes hjørne.
    Instagramkonto "vorested_voresmad": Følg med i, hvad børnene får serveret - og snak som forældre med dit barn om den mad, det har spist.

    Idéer og inspiration på tværs

    De 9 dygtige køkkenmedarbejdere i dagtilbuddet arbejder tæt sammen - udveksler opskrifter og inspirerer hinanden, og børnene får på den måde sund og alsidig kost og præsenteres for meget forskellige mad fra flere dele af verden.
    Børnene lærer om maden, om råvarerne, om måden maden bliver tilberedt på og værdien i sammen på nyde det gode måltid i en rar stemning. Alle afdelinger følger Aarhus Kommunes vejledning om "Mad og måltider", som du kan læse her.

    Sukker med omtanke

    I Vores Sted begrænser vi brugen af sukker og anvender det primært som krydderi – f.eks. kanelsukker til risengrøden, i frugtgrøden og ved småkagebagningen til jul.
    Ved særlige lejligheder sker det, hos vi serverer noget sødt er det i begrænset mængde. Det kan eksempel for være ved en sommerfest, julefest og fastelavn.
    Du kan læse dagtilbuddets "Sukker med omtanke" her.

    Du kan se vores seneste smiley fra Fødevarekontrollen her  

    Forældrene stemmer om kostordningen

    Det er dig som forælder, der er med til det tidspunkt, om vi skal have en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om børnene skal have med madpakker med. Vi stemmer om det andet år. Læs mere om ordningen under aarhus.dk/kost

     

    Åben dialog med forældrene

    I Vores Sted prioriterer vi en god tilknytning og kontakt til forældrene, så vi sammen kan skabe de bedste rammer for barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse.

    Vi sørger for en god og tryg opstart med en primær voksen, hvor vi skaber gode relationer til barn og forældre - lytter til forældrenes behov og sammen laver aftaler for den bedste start og - og i særdeleshed for, at både barn og forældre kan få den bedste tid i Vores Sted.

    Gennem den daglige dialog og faste forældresamtaler skaber vi den gode relation - og opstår der behov for en ekstra samtale, er vi altid klar til det.

    Personalet i Vores Sted finder værdi i:

    • altid at hilse på forældrene og møde dem med et smil
    • at være lyttende, forstående og imødekommende
    • at tilstræbe at give forældre den information, de har brug for
    • at informere og lægge billeder på AULA om barnets hverdag
    • at komme med små fortællinger fra hverdagen ved aflevering og afhentning - når det er muligt

    Det er vigtig for forældresamarbejdet:

    • at forældrene har tillid og er trygge ved, at deres barn er hos os
    • at forældrene altid taler positivt om vuggestuen og børnehaven, når barnet lytter med
    • at forældrene fortæller os, hvis der sker noget derhjemme, som påvirker familien, som kan påvirke barnet
    • at forældrene kommer til os, hvis noget om barnet giver anledning til bekymring, og vi kan gøre noget bedre
    • at forældrene fortæller os, når vi gør noget godt, som vi med fordel kan gøre mere af
    • at forældrene selv søger information på AULA, så vores dialog i hverdagen handler om barnet.

    Læs vores Værd at vide for forældre her

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Læs her, hvad forældreråd og bestyrelser arbejder med 


    Nærhed og omsorg i fokus

    I Vores Sted:

    • ønsker vi, at alle børn skal opleve sig som værdifulde og som en vigtig del af et fællesskab
    • værner vi  om både fællesskabet og de gode relationer
    • deler vi ofte børnene op i mindre grupper bl.a. for at understøtte og udvikle venskaber
    • tilstræber vi forudsigelighed og genkendelighed i barnets hverdag, for at gøre hverdagen overskuelig
    • har vi en fast dagsrytme, faste spisetider og faste regler, som børnene kender
    • er hverdagen en vekselvirkning mellem voksenstyrede aktiviteter og børnenes egne lege
    • støtter vi barnet i sin evne til medbestemmelse
      De voksne kan deltage i legen, komme med rekvisitter eller tilføre legen nye idéer.
      Når barnet hele tiden eksperimenterer med sin medbestemmelse og udfoldelse, kommer det somme tider til at gå ind over andre børns grænser, og der opstår konflikter. Begge parter i en konflikt vil opleve, at retten er på deres side, så vi må støtte og hjælpe børnene med at finde en løsning, hvor begge parter bliver hørt, og hvor begge parter kan være tilfredse med løsningen
    • respekterer vi barnets forskellige følelser
      Ingen følelser er forkerte, og hos os er det i orden at være vred, ked af det, sur, glad eller fjollet. Når et barn f.eks. i vrede slår et andet barn, er det vigtigt, at vi ser og accepterer barnets vrede, selvom vi ikke accepterer, at børnene slår.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Fra efteråret 2023 bliver der hvert år lavet et uvildigt tilsyn i alle afdelinger. Tilsynet skal sikre kvalitet for alle børn i dagtilbud - ved at skabe ensartede rammer, systematisk tilgang og gøre roller og ansvar tydeligere. Du kan læse vores rapporter herunder.

    Sidst opdateret: 19. oktober 2022